IPRC Stamboom

Gezondheid Stamboom

Bent u op zoek na een pup van éen van de bij IPRC aangesloten fokkers? Welke fokkers zijn aangesloten bij IPRC en zetten gezondheid op 1?

Klik hier

Wilt u de gezondheid van de ouderdieren van een pup inzien, alvorens uw überhaupt met de Fokker een bezichtiging afspraak maakt om kennis met de pup te maken? Verwachte pups inzien?

Klik hier

Heeft U een vraag? Of een opmerking? Wij horen het graag ..

DNA Afstamming

Op een IPRC stamboom staan naast de afstammingsgegevens van de pup, het DNA profiel van de pup en ouderdieren vermeld. Ook de gezondheid uitslagen of resultaten worden vermeld.

Dus NOOIT geen TIKFOUTEN!

Een stamboom van IPRC wordt niet zelf gemaakt. Er worden ook handmatig geen berekeningen gedaan.

Alle gegevens die op een stamboom staan zijn alle gegevens die bekend zijn van de hond bij IPRC. Dit zijn de gegevens die geregistreerd staan in de Pomsky Database.

Geen fraude, 100% zekerheid

Het bestuur van IPRC registreert van alle honden alle gegevens, gezondheidsuitslagen en DNA profielen die worden geleverd door de fokker, eigenaar of dierenarts. De fokker kan dit dus zelf niet. Daarom bent u als (toekomstige) pup koper ervan verzekerd dat alle gegevens en gezondheidsuitslagen van de ouderdieren op een IPRC stamboom kloppen. U weet dus ook zeker of de ouderdieren wel of niet getest zijn op erfelijke afwijkingen en of de ouders daadwerkelijk de ouders van u pup zijn.

Heeft de fokker zijn ouderdieren WEL of NIET laten testen op erfelijke afwijkingen?

Heeft u (toekomstige) pup geen DNA profiel, kunt u dat op het stamboom van de pup zien. Geen DNA profiel, is geen afstamming controle, en dus weet u als (toekomstige) pup koper niet voor 100% zeker of de ouders van u (toekomstige) pup daadwerkelijk zijn of haar ouders zijn.

Heeft de fokker zijn of haar honden NIET laten testen op bv. Patella Luxatie, omdat IPRC daar geen bewijs van heeft gekregen van de fokker? Dan ziet u als koper van een (toekomstige) pup dat de ouderdieren van de pup hier niet op zijn getest. Dit geldt uiteraard ook voor alle andere gezondheidsuitslagen, maar ook voor het DNA profiel.

Heeft de fokker WEL alles netjes op orde en laat hij zijn fokdieren overal op testen wat noodzakelijk is bij het ras? U, als (toekomstige) pup koper kunt er dan 100% op vertrouwen dat dit zo is, mits het gedrukt staat op een IPRC stamboom.

Account fokker Database

De fokker kan met zijn of haar persoonlijke inloggegevens inloggen in de Pomsky Database.

In het account van de fokker staat het volgende geregistreerd:

• Alle fokhonden
  • Alle gezondheidsuitslagen van alle fokhonden
  • Heeft de fokhond wel of geen DNA profiel
  • Heeft de fokhond wel of geen D.O.G.S. DNA Profiel?

D.O.G.S. Dogs Overal GenetIc Screening

Welke opties heeft de fokker?

Pomsky Database

• Realtime DNA profiel check Ouders – Pup (i.v.m. onder andere Genetische Onderzoeken, Echte Ouders..
  • Genetische testen worden automatische geimporteerd in de database. Erfelijke afwijkingen, 35 Genotype waarden en het DNA profiel. Hiermee kunnen ziektes/gebreken heel makkelijk op gespoord worden en eruit gefokt worden met gemiddeld 2 dekkingen.
  • Import van alleen DNA profielen van verschillende laboratoria is aanwezig en gaat volledig automatisch. Nooit geen typ fouten.
  • Een optie ‘Mate Select’is aanwezig waar de fokker kan bepalen hoe de gezondheid van de nieuwe pup zal zijn. Welke reu past het beste bij de teef.
  • Waardes bekende van de Genetische Diversiteit (GD) en de Genetic Health Index (GHI)
  • Test dekkingen (ook tot 2 generaties in de toekomst met inteelt %) zijn realtime mogelijk met de keuze van alle bekende ziektes of gebreken zodat heel snel een juiste keuze voor de fokker gemaakt kan worden.
  • Inteelt berekeningen van de 1e t/m de laatste hond in de bloedlijn op basis van de formule van Wright
  • AVK Waardes t/m 12 generaties
  • Dierenartsen hebben toegang tot de Database en kunnen hun onderzoeksresultaten zoals HD, Knikstaart, Patella luxatie direct invoeren in de Database.
  • Multi Language 12 talen
  • Gebruiksvriendelijk voor de fokker en eigenaar. Mede daardoor is het allemaal wat begrijpelijker geworden en kunnen fokkers derhalve betere fok keuzes maken..

Niet alleen fokkers kunnen een lidmaatschap aanvragen. Ook U als eigenaar van een (toekomstige) pup kunt door het aanvragen van een lidmaatschap toegang krijgen tot de Pomsky Database. Na aanmelding ontvangt u uw persoonlijke inloggegevens. De Database staat vol informatie voor uw als eigenaar van een pup. Kom in contact met andere eigenaren, of deel uw ervaring met andere leden op het gebied van de Pomsky. Ook voor uw biedt de Pomsky Database tal van mogelijkheden die tot U beschikking zijn als lid.

IPRC is het 2e aanspreekpunt naast de fokker. Heeft u dus een vraag, of een dringende vraag? In het Menu klikt u dan op ‘Help’. Een van de  vrijwilligers van IPRC staat uw dan direct te woord. 24/7 ..

Hoe analyseert de Pomsky Database dan de Stamboom?

De Database monitort alle gegevens van de hond en diens hele populatie op basis van de gegevens die bekend zijn bij IPRC, gegevens die de fokker heeft aangeleverd op het moment dat hij zijn honden liet keuren bij IPRC

Omdat IPRC een groeiende stichting is, samen met alle aangesloten fokkers veranderen wekelijks de gegevens van de geregistreerde honden.

Door middel van deze Database is het voor fokkers zelf leuk en interessant geworden om zijn of haar fokhonden te laten testen op gezondheid, een DNA Profiel af te nemen of nog uitgebreider .. te laten testen op 170 erfelijke afwijkingen en 35 Genotype-resultaten (welke vachtkleur-gen draagt de hond en kan dechond doorgegeven aan zijn nakomelingen) door middel van DNA.

DEMONSTRATIE VIDEO IPRC STAMBOOM