Voor- en Nadelen Stamboom hond

DNA controle

Je weet zeker wie de vader en moeder zijn van de pup door 100% DNA controle van alle nesten en alle pups

Stamboomhonden hebben voordelen die honden zonder stamboom niet hebben. Er zijn ook nadelen waar je rekening mee moet houden. Kies zorgvuldig je nieuwe huisgenoot.

Kies altijd voor een hond die bij je past. Hondenrassen of kruisingrassen zijn vaak gefokt en geselecteerd op bepaalde eigenschappen. Zo weet je vooraf welke eigenschappen je bij je stamboomhond kunt verwachten. Uiterlijk, groot of klein formaat, lange of korte vacht, karakter, veel of weinig werklust, aanleg voor sport of spel, waaks of niet waaks, actief of juist heel rustig.

Perfecte match

Stamboomhonden hebben specifieke eigenschappen. Daar kun je een keuze in maken voor een hond die bij je past. Met een perfecte match tussen jou en je hond hebben jullie jarenlang plezier!

Met zorg werken aan gezonde en sociale honden uit een goed nest

Bij het bepalen welke reu een teef mag dekken, houden fokkers rekening met de gezondheid, het karakter en het uiterlijk van beide ouderdieren. Zo stellen veel rasverenigingen bepaalde gezondheidsonderzoeken verplicht. Ook moet een fokker aan regels voldoen om het welzijn van de moederhond te beschermen. Zo is er bijvoorbeeld een maximaal aantal nesten dat een moederhond mag krijgen.

Inteelt wordt gezien als veroorzaker van veel aandoeningen. Daarom zijn er regels om inteelt te beperken. Daaraan moet iedere stamboomfokker zich houden. Bij een stamboomhond kan de fokker via de stamboom controleren of de ouderdieren familie van elkaar zijn en er kans bestaat op doorfokken. Een stamboompup wordt dus met veel zorg gefokt.

Inteelt

Nest geboren?

Is het nest geboren, dan nemen onze vrijwilligers van alle stamboompups en hun ouders DNA af. We controleren tijdens de DNA-afname de identiteit van de ouderdieren met behulp van de chipnummers. Dankzij deze chipcontrole en een vergelijking van het DNA van de pups met de ouders weet je zeker wie de vader en moeder zijn.

Huiselijk

Alle IPRC STAMBOOM fokkers zorgen ervoor dat de pasgeboren puppy’s opgroeien in een huiselijke omgeving. Zo doen ze allerlei indrukken op die nodig zijn om later uit te kunnen groeien tot een sociale hond.

Controle

Wij controleren elk nest stamboompups. Bij de nestcontrole moet de moederhond altijd aanwezig zijn. Niet alleen als het nest geboren is, kijken we hoe de fokker zijn honden houdt. Wij doen dit ook tussendoor. Wij vinden het belangrijk dat de fokker zijn honden onder goede omstandigheden houdt.

Advies

Vanuit zijn enthousiasme en liefde voor zijn ras, geeft een fokker je graag advies en staat hij altijd klaar om vragen te beantwoorden. Vaak kun je een (honden)leven lang een beroep doen op zijn kennis en ervaring. Maar een goede fokker is ook kritisch: hij stelt zelf ook vragen! Hij wil er immers zeker van zijn dat zijn hond bij het juiste baasje terecht komt.

Een open en eerlijke communicatie

Zo weet je of je pup uit een goed nest komt.

Open stamboek

Als Stichting IPRC vinden wij het belangrijk dat we open en eerlijk zijn in onze communicatie. Daarom kun je op onze website veel informatie terugvinden. Je kunt bijvoorbeeld de stamboom bekijken in de Database, maar ook zien welke gezondheidsonderzoeken bij de ouderdieren gedaan zijn.

Grootte en vacht

Je hebt zekerheid over de grootte en de vacht van de hond

Geen geheimen

De afstamming en de geregistreerde onderzoeksresultaten van alle stamboom honden zijn voor iedereen in te zien in de Honden Database

Karakter

Je weet vrij zeker hoe het karakter van de hond gaat worden en hoeveel activiteit hij nodig heeft

Steun

Je weet dat de fokker die aangesloten is bij IPRC waar je keus op is gevallen passie heeft voor zijn honden en je een hondenleven lang tot steun zal zijn

Huiselijke kring

Je hond groeit 100% zeker op in huiselijke kring. Dit is een eis die IPRC stelt aan fokkers die aangesloten zijn bij IPRC

Controleren en Registreren

Alle nesten van stamboom pups worden gecontroleerd en geregistreerd in de Honden Database die voor iedereen toegankelijk is

Welzijn moederhond

Er zijn regels en er is aandacht voor het welzijn van de moederhond

Moeder zien

Je kunt altijd de moederhond zien

Controleren en Registreren

Gezondere toekomst

Je investeert in een gezondere toekomst voor kruising rassen en look-a like’s door onderzoeken en DNA-opslag

Meer dan een DNA afstammingscontrole

Op een IPRC stamboom staat niet alleen of de ouders van de hond daadwerkelijk de ouders zijn door DNA controle. Alle gezondheidsuitslagen van de ouders en voorouders staan op een IPRC stamboom. Ook het percentage inteelt wordt automatisch berekend door de Honden Database en staan bij een pup op een IPRC stamboom.