DNA

Genetische Pootafdruk

Hoe gebeurt de DNA-afname? Wat is de procedure?

DNA-afname kan afgenomen worden door een vrijwilliger van IPRC of mogelijk ook de dierenartsen in uw omgeving. Maar ook dierenartsen waar wij een samenwerking mee hebben. Dierenartspraktijk Eersel Dhr. Maarten Kappen en Dierenpraktijk Sleeuwijk. D.m.v. wangspeeksel met een zogeheten wrap. (Wattenstaafje) Het moet een onafhankelijk persoon zijn die de identiteit van uw hond kan bevestigen. De vrijwilliger van IPRC of de dierenarts gebruiken speciale formulieren voor de verzending. Na controle van de chip van uw hond nemen zij wat wangslijm af. Dit wordt samen met een formulier opgestuurd naar het laboratorium dat het DNA-profiel bepaalt en het DNA bewaart. De uitslag DNA-profiel wordt opgeslagen in de Honden Database. De Honden database kan het analyseren en berekenen van DNA gegevens.

Zo zie je als lidmaatschap van de Honden database bijvoorbeeld ook wie de broers en zusjes van je hond zijn

• Daadwerkelijke realtime DNA profiel check op de ouders en de pup in verband met onder andere genetische onderzoeken.
  • Maar ook fraude: Wie zijn de echte ouders, (half)broers en zussen.
  • Ook het opzoeken van een ouder via een DNA profiel is mogelijk.
  • Het importeren van alleen DNA profielen van verschillende laboratoria is
    mogelijk en gaat volledig automatisch. Dus geen tikfouten.

Wat kost DNA-afname en- afstammingscontrole?

Omdat we een groeiende stichting zijn verwachten wij veel DNA- profiel aanmeldingen en lidmaatschappen voor de Honden database, daarom hebben we een sterk concurrerende prijs.
De prijs voor een DNA-profiel zal verschillen bij de afname van een ouderdier individueel en bij de afname voor een heel nest pups. Zonder dat u daaraan rechten kunt ontlenen is de prijs voor DNA-afname, DNA- profiel en DNA-afstammingscontrole bij je hond €50,- euro en dezelfde procedure als het gaat om afname bij nestcontrole €50,– per pup. U krijgt dan een IPRC DNA-Profile Certificate.

• U kunt ook zelf een dierenarts en laboratorium naar keuze regelen.
    Als uw dierenarts DNA-materiaal wil afnemen dat gebruikt kan worden voor de verplichte DNA- afstammingscontrole, is het belangrijk dat aan de volgende punten wordt voldaan: De dierenarts zorgt zelf (of via het laboratorium) voor het juiste materiaal om DNA af te nemen, te bewaren en te versturen naar het laboratorium.
  • De dierenarts controleert de identiteit van de hond voor afname van het materiaal, en levert een verklaring waarin hij/zij aangeeft dit te hebben gedaan.
  • De dierenarts neemt het DNA af en stuurt het DNA in een verzegelde envelop naar een geaccrediteerd laboratorium (ISO17025).
  • Het DNA-profiel dient te voldoen aan ISAG2006 normen.

Nu, en in de toekomst..

U helpt toch ook mee?

Steun ons! Zodat wij ons in kunnen blijven inzetten voor een gezonde en sociale hond.