AniCura Dierenkliniek Eersel

AniCura Dierenkliniek Eersel wordt door veel dierenliefhebbers gezien als de beste dierenkliniek van Nederland.

Maarten heeft een bijzondere interesse in de voortplanting van de hond. Dit uit zich ook in een van zijn bijkomende projecten: het Cryolab, waar sperma kan worden ingevroren.

Het versturen van sperma

Een sterk toegenomen activiteit van Cryolab is het versturen van sperma naar het buitenland en vice versa. Hierdoor heeft men hiermee een goede mogelijkheid te ontsnappen aan de toenemende genetische verwantschap binnen de diverse hondenrassen in Nederland.

Voor de Pomsky: Het vergroten van de populatie dekreuen. Pomsky’s wijzen in NL veelal na één en dezelfde vader. Het is mogelijk voor jou als fokker, of eigenaar van een Pomsky die graag een nestje pups wil fokken mogelijk om sperma van een buitenlandse dekreu te importeren. Interesse? Of vragen hierover? Neem contact met ons op.

Een van de maatregelen om de populatie te vergroten, is het verlagen van de selectie intensiteit. Om de populatie uit te breiden is het importeren in de eigen populatie van dekreuen van hetzelfde ras Pomsky uit een ander land. In buitenlandse populaties vinden we honden die in de eigen populatie niet of relatief weinig voorkomen. Door de opkomst van voortplantingstechnieken is het mogelijk om sperma of embryo’s te importeren en kunnen er in de eigen populatie honden geboren worden met “vreemd” bloed. Door deze honden zal de gemiddelde verwantschap in de eigen populatie lager worden.

Ook zetten wij ons in voor meerdere niet erkende rassen en kruisingen om op deze manier de populatie te vergroten door het importeren- en exporteren van sperma.

“Dierenart Maarten Kappen”.

Maar hoe gaat dat dan in zijn werk?

Bron: Cryo-Lab